Statuten Dendrobatidae Nederland
Statuten Dendrobatidae Nederland
(a) De vereniging Vereniging Dendrobatidae Nederland, gevestigd te Woerden en kantoorhoudende te 1017 HX Amsterdam, Kerkstraat 401-c, is ingeschreven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Nederland onder nummer 40076457.
(b) De vereniging is opgericht op tweeëntwintig februari negentienhonderd éénennegentig; de statuten van de vereniging zijn laatstelijk gewijzigd bij akte van statutenwijziging op zeventien juni negentienhonderd achtennegentig, verleden voor mr. H.P.A. van der Grind, notaris te Utrecht.
(c) De algemene vergadering heeft op achttien maart tweeduizend twaalf besloten tot wijziging van de statuten van de vereniging.
(d) De comparant is bij gemeld besluit gemachtigd om de statutenwijziging bij notariële akte vast te leggen.
(e) Van gemeld besluit tot statutenwijziging en gemelde machtiging blijkt uit een aan deze akte gehecht geschrift.
Ter uitvoering van het vorenstaande verklaarde de comparant bij deze de statuten van de vereniging met ingang van heden te wijzigen als volgt:
S T A T U T E N
Artikel 1
Naam, zetel
1.1 De vereniging draagt de naam: Dendrobatidae Nederland, afgekort DN.
1.2 De vereniging heeft haar zetel te Woerden.
Artikel 2
Doel
2.1 Het doel van de vereniging is de waardering voor de natuur, meer in het bijzonder voor de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika en nog meer in het bijzonder voor de gifkikkers en andere tropische kikkers, deze te helpen opwekken, onderhouden en bevorderen.
Hoofddoelstellingen zijn tevens het bevorderen van nakweek om zo de bescherming van gifkikkers en andere tropische kikkers in de mogelijke natuurlijke biotoop te bevorderen en het zoveel mogelijk verspreiden van informatie met betrekking tot deze kikkers, in de meest brede zin van het woord en van al hetgeen daarmee verband houdt.
2.2 Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door:
- het verstrekken van informatie op een actieve website dan wel via elk ander medium dat hiertoe kan bijdragen;
- het organiseren van bijeenkomsten, de zogenoemde kikkerdagen;
- het geven van lezingen;
- het uitgeven van verenigingsbladen;
- een (financiële) bijdrage te leveren aan natuurbeschermingsprojecten ten behoeve van de bescherming van gifkikkers en andere tropische kikkers;
- het samenwerken met verenigingen of andere organisaties met een gelijkgerichte doelstelling, zowel nationaal als internationaal, onder andere voor het uitwisselen van kennis en ervaring en enige andere activiteit die de waardering voor- de bestudering van- dan wel de instandhouding van gifkikkers en andere tropische kunnen bevorderen.
Artikel 3
Leden
3.1 De vereniging kent gewone leden en ereleden.
Waar in deze statuten of in krachtens deze statuten vastgestelde reglementen of genomen besluiten sprake is van lid of leden worden daaronder de gewone zowel als de ereleden begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald of kennelijk anders is bedoeld.
3.2 Gewone leden zijn zij, die zich als lid bij het bestuur hebben aangemeld en door het bestuur als zodanig tot de vereniging zijn toegelaten.
3.3 Ereleden zijn zij, die wegens hun buitengewone verdiensten voor de vereniging op voorstel van het bestuur door de algemene vergadering als zodanig zijn benoemd en die die benoeming hebben aanvaard.
3.4 Ingeval van niet-toelating van een lid door het bestuur kan de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten.
3.5 Het bestuur houdt een register waarin de namen en adressen van alle leden zijn opgenomen.
Artikel 4
Opzegging lidmaatschap
4.1. Zowel de vereniging als een lid kan het lidmaatschap opzeggen.
4.2. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging kan geschieden indien het lid verzuimt het lidmaatschapsgeld te voldoen na hiertoe te zijn aangemaand, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voorduren. De opzegging geschiedt door het bestuur.
4.3. Opzegging van het lidmaatschap kan geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken tegen het einde van een boekjaar of onmiddellijk indien van een lid of de vereniging redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
Artikel 5
Verplichtingen leden
5.1 Ieder lid is een jaarlijkse bijdrage aan de vereniging verschuldigd, waarvan het bedrag op voorstel van het bestuur wordt vastgesteld door de algemene vergadering. De algemene vergadering kan besluiten dat ereleden vrijgesteld zijn van een bijdrageplicht.
5.2 Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van de bijdrage te verlenen.
5.3 De leden dienen de statuten, reglementen en besluiten van de organen van de vereniging na te leven en dienen zich te gedragen jegens elkaar en de vereniging naar hetgeen door redelijkheid en billijkheid wordt gevorderd en mogen de belangen van de vereniging niet schaden.
Artikel 6
Bestuur, samenstelling en benoeming
6.1 Het bestuur bestaat uit ten minste vijf personen. Het aantal bestuursleden wordt ‑ met inachtneming van het in de vorige zin bepaalde ‑ door de algemene vergadering vastgesteld.
6.2 Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Deze personen vormen samen het dagelijks bestuur.
De functies van secretaris en penningmeester kunnen ook door één persoon worden vervuld.
6.3 De bestuursleden worden door de algemene vergadering uit de leden van de vereniging benoemd.
6.4 Bestuursleden worden benoemd voor een periode van maximaal drie jaar. Onder een jaar wordt hier verstaan de periode tussen twee opeenvolgende jaarvergaderingen. De bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster van aftreden. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is herbenoembaar.
De in een tussentijdse vacature benoemde neemt op het rooster de plaats in van degene in wiens vacature hij werd benoemd.
Artikel 7
Bestuursbevoegdheid
7.1 Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.
7.2 Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door commissies of werkgroepen die door het bestuur worden benoemd.
Artikel 8
Vertegenwoordiging
8.1 Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging.
8.2 De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter samen met de secretaris of de penningmeester en bij ontstentenis van de voorzitter door de secretaris en de penningmeester.
8.3 Het bestuur kan besluiten tot de verlening van volmacht aan één of meer bestuurders, alsook aan anderen, zowel gezamenlijk als afzonderlijk, om de vereniging binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.
Artikel 9
Algemene vergadering
9.1 Elk jaar wordt ten minste één algemene vergadering ‑ de jaarvergadering ‑ gehouden, en wel uiterlijk vijf maanden na afloop van het boekjaar van de vereniging, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene vergadering. Voorts worden algemene vergaderingen gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt, of wanneer het daartoe volgens de wet of de statuten gehouden is.
9.2 De bijeenroeping van de algemene vergadering geschiedt door middel van een aankondiging in het verenigingsblad en op een voor alle leden toegankelijk deel van de website. Bij deze bijeenroeping tot de vergadering worden de te behandelen onderwerpen vermeld en de bijbehorende stukken ter kennis van de leden gebracht.
De termijn voor de oproeping bedraagt ten minste zeven dagen, de dag der oproeping en die van de vergadering niet meegerekend.
9.3 De algemene vergaderingen worden gehouden ter plaatse als bij de oproeping vermeld.
9.4 De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door een door het bestuur, al dan niet uit zijn midden, aan te wijzen persoon. Zijn geen bestuurders aanwezig, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding.
9.5 Alle leden, die niet zijn geschorst, hebben in een algemene vergadering één stem.
9.6 Voorzover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de algemene vergadering genomen met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
9.7 Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
9.8 Alle stemmingen geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een schriftelijke stemming gewenst acht of één van de stemgerechtigde leden zulks voor de stemming verlangt.
Artikel 10
Boekjaar, jaarverslag, rekening en verantwoording
10.1 Het boekjaar van de vereniging is gelijk aan het kalenderjaar.
10.2 Het bestuur brengt op de jaarvergadering zijn jaarverslag uit en doet, onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur. Deze stukken worden ondertekend door de bestuursleden en vastgesteld door de algemene vergadering; ontbreekt de ondertekening van één of meer bestuursleden, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt.
10.3. De algemene vergadering benoemt jaarlijks uit de leden een commissie ‑ de kascommissie ‑ van ten minste twee personen, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.
Artikel 11
Statutenwijziging
11.1 In de statuten van de vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door een besluit van een algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping van een zodanige vergadering bedraagt ten minste zeven dagen.
11.2 Zij die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.
11.3 Een besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee/derde van de uitgebrachte stemmen.
11.4 Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt. Tot het (doen) ondertekenen van de akte is ieder bestuurslid bevoegd.
Artikel 12
Ontbinding
12.1 De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de algemene vergadering. Het bepaalde in de leden 1, 2 en 3 van het voorgaande artikel is van overeenkomstige toepassing.
12.2 De vereniging blijft na haar ontbinding voortbestaan voorzover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is.
De vereffening geschiedt door het bestuur, tenzij bij het besluit tot ontbinding andere vereffenaars zijn aangewezen.
12.3 Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten zoveel mogelijk van kracht.
12.4 De algemene vergadering stelt, bij haar in het eerste lid van dit artikel bedoelde besluit, de bestemming voor het batig saldo vast, en wel zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel van de vereniging.
Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven.
12.5. Na afloop van de vereffening blijven de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging gedurende zeven jaren berusten onder de jongste vereffenaar.
Artikel 13
Reglementen
13.1 Zowel het bestuur als de algemene vergadering kan één of meer reglementen vaststellen, waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien.
De vaststelling van een reglement dat ledenbindende regels bevat kan echter alleen door de algemene vergadering vastgesteld worden.
13.2 Een reglement mag niet in strijd zijn met de wet, noch met de statuten.
13.3 De algemene vergadering is te allen tijde bevoegd een reglement te wijzigen of in te trekken.
13.4 Op besluiten tot vaststelling, tot wijziging en tot intrekking van een reglement als bedoeld in de laatste zin van het eerste lid is het bepaalde in artikel 11 leden 1, 2 en 3 van overeenkomstige toepassing.
Artikel 14
Onvoorziene gevallen
In alle gevallen, waarin zowel de wet als deze statuten niet voorzien, beslist het bestuur.